Tweedaagse tocht in Weerribben

Geplaatst op 16-07-2016  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Rein van Duijvenbode, red Stan Wulffaert

Als een vervolg op de Elfsteden Roeimarathon maakte in het weekend van 9 en 10 juli een tiental roeiers van de Roosendaalse een tweedaagse tocht door het natuurgebied de Weerribben gelegen in de Kop van Overijssel. Hierbij een verslag van hun prachtige belevenis. De deelnemers waren: Matty Jongmans, Gerdy Martens, Carla Kuijper, Trix Fischer, Bert Vlieger, Paul Grote Beverborg, Johan Hage, Gerrit van Amelsvoort, Hans Leengoed en Rein van Duijvenbode.

IMG 1349Na drie keer de Elfsteden Roeimarathon (ESRM) volbracht te hebben, klonk binnen de groep de roep om eens iets nieuws te zoeken. Wel met de nodige kilometers te trappen, maar in een andere omgeving. Op onze zoektocht stuitten we op de Weerribben-Wieden marathon. Deze tweedaagse tocht wordt door de Steenwijkse roeivereniging ’t Diep begin april georganiseerd. Daarvoor waren we dus te laat. We besloten om met de hulp van het uitstekende voorwerk van roeivereniging ’t Diep de tocht op eigen houtje te varen. We kozen voor de maand juli met het oog op de hogere temperatuur en daarmee de kans om ook een avondprogramma te hebben. Een nadeel was wel dat de route op de tweede dag zich vooral rond Giethoorn afspeelt. En in juli barst het juist in die omgeving van fluisterbootjes met toeristen die geen idee hebben van vaarregels. Vandaar dat voor die dag enige zelfstudie nodig was.

Voor de overnachtingen huurden we drie trekkershutten bij camping De Kluft in Ossenzijl, pal aan het water en onmiddellijk aansluitend op de marathonroute. Prachtig. Omdat we met tien enthousiaste roeiers waren, besloten we de tocht te doen met twee C4x+en, de Lambiek en de Vliet. De marathon wordt normaal geroeid met C2x+ wegens de scherpe bochten en lage smalle bruggetjes, maar met een ervaren bemanning kan de tocht ook met een C4x+ worden gedaan.

Vrijdagmorgen 8 juli (gelukkig met een redelijke weervoorspelling) werden de boten op de botenwagen geladen en gingen we op weg naar de Kop van Overijssel. Het rijden met de botenwagen was een uitdaging,  doordat we onderweg veel smalle wegen en de nodige rotondes tegenkwamen. Bij aankomst op de camping was er een prachtige parkeerplaats voor de botenwagen geregeld en konden we de boten op de lage bokjes pal aan de waterkant leggen.

Nadat iedereen was gearriveerd, nuttigden we een gezellig diner met een licht alcoholische versnapering. Een buitenkans, want van Ton Kuijten, die ons normaal begeleidt tijdens de ESRM,  is alcohol minimaal een week voorafgaand aan de roeitocht verboden. Iets opgejaagd door de muggen ter plaatse zochten we onze slaapplaatsen op.

IMG 1361Zaterdagmorgen, na een prima ontbijt, boten te water en afvaren. Een prachtige tocht door de rietvelden van de Weerribben. Bij het passeren van waterversmallingen bij bruggetjes en overhangend groen moesten we regelmatig slippen en vallen, en hadden we soms zelfs de peddel nodig.  De eerste etappe over zo’n achttien kilometer voerde ons naar Blokzijl. Bij het sluisje zorgde koffie met appelgebak er voor  dat iedereen weer fit aan de tweede etappe kon beginnen. Deze ging over het Giethoornse Meer en doo verschillende vaarten waar vaak krap de riemen konden worden gebruikt, en daarna richting het noordoosten terug naar camping de Kluft. Op het wat bredere water was goed te merken dat het eerste vakantieweekend was gestart. Regelmatig slippen aan bakboord kant om tegemoetkomend verkeer te laten passeren. Overenthousiast waterverkeer kan er voor zorgen dat het nodige water binnen loopt. Maar een prachtig stukje Nederland. We hadden het nodige bekijks, omdat we echt de enige roeiboten waren tussen motorboten en kano’s. Leuk om lekker met meerijdende fietsers op te roeien.  Na ruim 40 kilometer kwamen we vlak voor een moessonbui aan. Dan blijkt dat het binnenhalen van twee C4-en wel heel snel kan! Het vocht- en zouttekort weer aanvullen en na een gezellig diner op de camping heerlijk moe maar voldaan de slaap gevat.

Zondagmorgen na het ontbijt de huisjes leegmaken en de boten weer te water. Door het uitvallen van José, wiens plaats op zaterdag feilloos door Hans was ingenomen, moesten we het op zondag doen met een C4x+ met drie roeiers.

Het bleek even zoeken naar de juiste ingang van de Weerribben om start van de route van de tweede dag te vinden. De eerste ingang van het kanogebied bleek niet de juiste en leidde tot de nodige hilariteit waar twee C4-en moesten ronden op een vaarwater dat ongeveer één meter smaller was dan de lengte van de boot voor wat betreft het plantenvrije gedeelte. Maar de aanhouder wint en zo werd de juiste route toch gevonden en werd een prachtige tocht gemaakt door het natuurreservaat.  Bij het nodige zoekwerk kwam de IPad met GPS goed van pas en werd de Kalenbergergracht weer gevonden. De volgende stop was het eerste terras. Na de lunch de laatste vier kilometer naar de camping waar de boten snel en vakkundig werden afgeriggerd en op de botenwagen gelegd.

Na een rit vanuit het mooie Overijssel arriveerde de botenwagen om 18.05u op het RRV terrein.  Met vereende krachten binnen een half uur opgeriggerd en opgeruimd. We waren aan het einde gekomenvan een zeer gezellige en mooie roeitweedaagse in dit prachtige waterrijke gebied. Een aanrader!

Routebeschrijving en kaarten voor de liefhebbers beschikbaar.